Όταν
ο άνθρωπος βαπτίζεται και γίνεται χριστιανός, αποκτά ταυτόχρονα και
ένα όνομα. Από τη στιγμή αυτή το όνομα του Ορθοδόξου καταχωρίζεται στη
«μνήμη» της Εκκλησίας. Τί είναι και πώς λειτουργεί ή μνήμη της Εκκλησίας
μας το εξήγησε ο ίδιος ο Χριστός, λέγοντας: «Χαίρετε ότι τα ονόματα
υμών εγράφη εν τοις ουρανοίς» (Λουκ. 10,20).
Η
μνήμη της Εκκλησίας ταυτίζεται με τη μνήμη του Θεού, πού σημαίνει ότι
όπως ο Θεός, έτσι και η Εκκλησία θυμάται αιώνια τα ονόματα των μελών
της
(πρβλ. «αιωνία η μνήμη»).
Με
την έννοια αυτή, «μνήμη» της Εκκλησίας είναι η αγάπη του Θεού, στην
οποία η Εκκλησία εμπιστεύεται όλα τα παιδιά της, όχι μόνο όσο ζούν στον
παρόντα κόσμο, αλλά και στον μετά θάνατο κόσμο των πνευμάτων. Το
Μνημόσυνο είναι ιδιαίτερη Ακολουθία της Εκκλησίας πού τελείται μετά το
τέλος της Θ. Λειτουργίας. Μνημόσυνο χωρίς να τελεστεί προηγουμένως Θ.
Λειτουργία δε γίνεται. Διότι, το κυρίως μνημόσυνο είναι η μνημόνευση του
ονόματος του κεκοιμημένου χριστιανού κατά την τέλεση της Θ.
Λειτουργίας και μάλιστα μετά τη μεταβολή του άρτου και του οίνου, σε
Σώμα και Αίμα του Χρίστου, που επιτελεί η αόρατη ενέργεια του Αγίου
Πνεύματος.
Τη
στιγμή αυτή η Εκκλησία μνημονεύει όλα τα ονόματα των μελών της ζώντων
και τεθνεώτων και παρακαλεί τον Χριστό να τους χορηγήσει τα αγαθά -τη
σωτηρία- πού προέκυψαν από την υπέρτατη θυσία του. Το στοιχείο αυτό
φανερώνει ότι το «μνημόσυνο» δεν είναι μια απλή προσευχή, αλλά
πραγματική δια της Εκκλησίας συμμετοχή του κεκοιμημένου χριστιανού στη
σωτηρία πού απέρρευσε από το θάνατο και την ανάσταση του Χριστού.
Τί συμβολίζουν τα «Κόλλυβα»;
Κατά
την τέλεση του Μνημόσυνου, ευτρεπίζεται ένας δίσκος, με «κόλλυβα»
(στάρι και ξηροί καρποί). Συμβολίζουν τις ψυχές των κεκοιμημένων
χριστιανών πού αναμένουν την κοινή ανάσταση.
Μετά
την τέλεση του Μνημόσυνου γίνεται διανομή των «κολλύβων». Είναι μια
υλοποίηση της συμπαράστασης της εκκλησιαστικής Κοινότητας, προς το
αποθανόν μέλος της. Και με τον απτό, οπτικό και γευστικό αυτό τρόπο, οι
Ορθόδοξοι εκφράζουν την πίστη και την ελπίδα τους στην κοινή ανάσταση
και την δια του αναστάντος Χριστού αιώνια συνέχιση της ζωής.
(Από την εφημερίδα «Η Άμπελος», Ιανουάριος-Αύγουστος 2008)
Πρωτ. Πολύευκτος Γεωργακάκης