(Δ' Λουκά) Των
άγιων Πατέρων της Ζ' Οικουμενικής Συνόδου
κατά τη σημερινή ήμερα, εορτή
των αγίων πατέρων της ζ' οικουμενικής συνόδου, έχει καθορισθεί ως
ευαγγελικό ανάγνωσμα ή πολύ γνωστή άλλα και διδακτική «παραβολή του σπορέως».
ή παραβολή όπου ό κύριος ιησούς παρομοιάζει το λόγο του θεού με το σπόρο. σαν
το σπόρο και ό λόγος του θεού σπείρεται πλουσιοπάροχα στις ψυχές των ανθρώπων.
δεν καρποφορεί όμως παντού και
πάντα. σύμφωνα με την παραβολή, μόνο ό σπόρος ό όποιος έπεσε σε καλή γη καρποφόρησε.
γι' αυτή την καλή γη θα κάνουμε
λόγο σήμερα. για την ψυχή δηλαδή του άνθρωπου ό όποιος ακούει με προσοχή και
συναίσθηση τα θεία λόγια και αγωνίζεται να τα εφαρμόσει στη ζωή του.
1.συναισθηση και
προσoxh
είναι πάρα πολλές οι ευκαιρίες
μέσα από τις οποίες ό ουράνιος γεωργός ρίχνει το σπόρο του θείου λόγου στις
ψυχές των ανθρώπων. πολλοί δεν τον δέχονται. άλλοι όμως αντίθετα απολαμβάνουν
πλούσιους καρπούς, διότι ακούν με προσοχή και ιερή συναίσθηση τα θεία λόγια.
γι' αυτούς ό κύριος είπε «ούτοι είσιν οίτινες... άκούσαντες τον λόγον
κατέχουσι». ή λέξη «κατέχουσι» δηλώνει συνειδητό ακροατή ό οποίος, όταν ακούει
ή μελετά το λόγο του θεού συναισθάνεται ότι πρόκειται για θεία και ιερά λόγια
και ή συναίσθηση αυτή του προκαλεί δέος. «την ώρα αυτή μου μιλάει ό θεός!»,
σκέπτεται. και ή σκέψη αυτή δημιουργεί μέσα του ένα κλίμα ιεροπρέπειας και
σοβαρότητας.
αυτή ή συναίσθηση τον κάνει να
προσεύχεται πριν ακούσει ή μελετήσει το λόγο του θεού και να παρακαλεί τον
φωτοδότη κύριο να τον φωτίσει να εννοήσει τη θεία διδασκαλία.
ή ίδια συναίσθηση τον παρακινεί κατά την ώρα της θείας
διδαχής να εντείνει την προσοχή του, για να μη χάσει τίποτα από την ουράνια
διδασκαλία. ακολουθεί δηλαδή τη συμβουλή των άγιων πατέρων οι όποιοι
σημειώνουν: όπως πλησιάζεις με ευλάβεια να κοινωνήσεις τα άχραντα μυστήρια
προσέχοντας να μην εκπέσει κάποιος θείος μαργαρίτης, με τον ίδιο ακριβώς τρόπο
να προσέχεις στην ακρόαση του θείου λόγου και στη μελέτη της άγιας γραφής,
ώστε να μη σου ξεφύγει κανένα από τα θεία νοήματα της.
2. εφαρμογη των
θειων λογων
υπάρχει όμως κι ένα δεύτερο
βασικό χαρακτηριστικό των καλλιεργημένων και δεκτικών ψυχών. είναι ό καθημερινός
αγώνας για την εφαρμογή του θείου λόγου. ό λόγος του θεού τότε μόνο καρποφορεί,
όταν ό άνθρωπος αγωνίζεται «έν υπομονή» να τον εφαρμόζει στη ζωή του. γι' αυτό
και ό άγιος άδελφόθεος ιάκωβος μας προτρέπει: «γίνεσθε ποιηταί λόγου και μη
μόνον άκροαταί» (ιακ. α' 22).
είναι σημαντικό λοιπόν μετά τη
μελέτη ή την ακρόαση του θείου λόγου να προσπαθούμε να επαναφέρουμε στη μνήμη
μας τί διαβάσαμε ή τί ακούσαμε και να σκεπτόμαστε πώς αυτό μπορούμε να το
εφαρμόσουμε στη ζωή μας. έχουμε και τώρα θέμα προσευχής. όπως πριν από τη
μελέτη ή την ακρόαση του θείου λόγου προσευχόμαστε για να φωτιστεί ό νους μας
και να εννοήσουμε το βάθος των θείων νοημάτων, έτσι και μετά από αυτήν
προσευχόμαστε στον θεό να ενισχύσει εκείνος τη θέληση μας στον αγώνα για την
εφαρμογή του θελήματος του.
και είναι πολύ σημαντικό να
ζητούμε τη βοήθεια του θεού, διότι υπάρχει το ενδεχόμενο να συναντήσουμε
θλίψεις και δοκιμασίες, δυσκολίες και εμπόδια, τα οποία μπορεί να μάς
κλονίσουν, άν δεν μάς ενισχύσει 'εκείνος να θέσουμε ως γερή βάση και στήριγμα
μας το θέλημα του.
«καλή γη». έτσι μάς θέλει ό ουράνιος γεωργός.
να έχουμε ψυχές δεκτικές πού θα ακούν με προσοχή τα θεία λόγια και θα
προσπαθούν να τα εφαρμόζουν στην καθημερινή ζωή. άς τον παρακαλέσουμε θερμά να
μάς χαρίσει και κατά τη νέα ιεραποστολική χρονιά πλούσια τη σπορά του θείου
λόγου και ακόμη πλουσιότερη την πνευματική καρποφορία στις ψυχές όλων μας! ■