Κυριακή Ζ΄ Ιωάννου 17, 1-13
Ἡ σημερινὴ περικοπὴ τοῦ Εὐαγγελίου ἀποτελεῖ τμῆμα τῆς μεγάλης ἀρχιερατικῆς προσευχῆς ποὺ ὁ Χριστὸς ἀπηύθυνε πρὸς τὸν Θεὸ Πατέρα λίγο πρὸ τοῦ Πάθους. Σὲ αὐτὴ μᾶς λέει τί εἶναι ἡ αἰώνιος ζωή: «Αὕτη δέ ἐστιν ἡ αἰώνιος ζωή, ἵνα γινώσκωσι σὲ τὸν μόνον ἀληθινὸν Θεὸν καὶ ὃν ἀπέστειλας Ἰησοῦν Χριστόν».
Δεδομένου ὅτι ἡ πίστη στὴν αἰώνιο ζωὴ εἶναι ἔμφυτη στὸν ἄνθρωπο, ὅλοι ἀνὰ τὴν οἰκουμένη πιστεύουν σὲ αὐτή.
Εἴτε πιστοὶ εἴτε ἄπιστοι ἔχουν τὴν ἀντίληψη μιᾶς μετὰ
θάνατο συνέχειας τῆς ζωῆς καὶ τῆς ὕπαρξης τοῦ ἀνθρώπου.
Σύμφωνα ὅμως μὲ τοὺς Πατέρες τῆς Ἐκκλησίας, ἡ αἰώνιος ζωὴ δὲν ἀφορᾶ σὲ μία ἁπλὴ παράταση τῆς ζωῆς, ἀλλὰ σὲ
κάτι πιὸ βαθὺ καὶ πιὸ οὐσιαστικό, δηλαδὴ στὴ μακαρία καὶ
ἀληθινὴ ζωὴ κοντὰ στὸν Θεό.
Ἀφορᾶ στὴ γνώση τοῦ ἰδίου τοῦ Θεοῦ, ὡς συμμετοχὴ στὴ ζωὴ καὶ τὴ δόξα του.
Ἡ αἰώνιος ζωὴ εἶναι ἡ ἀγαπητικὴ κοινωνία ἀνθρώπου καὶ Θεοῦ, εἶναι ἡ δωρεὰ τῆς δόξας τοῦ Θεοῦ καὶ ἡ ἀπόλαυσή της ἀπὸ τὸν ἄνθρωπο. Ἡ αἰώνιος ζωὴ δὲν εἶναι θεωρητικὲς πληροφορίες, ἀλλὰ προσωπικὴ γνώση καὶ ἐμπειρία τοῦ ἀνθρώπου.
Οἱ ἄνθρωποι στὴ μακαριότητα τῆς αἰωνίου ζωῆς θὰ συμμετέχουν στὴ δόξα τοῦ Χριστοῦ, σὲ ἕνα οὐράνιο πανηγύρι, κατὰ τὸν Ἀπόστολο Παῦλο. Ἐκεῖ, στὴν ἄνω Ἱερουσαλήμ, δὲν θὰ ὑπάρχει θλίψη καὶ πόνος καὶ ταλαιπωρία καὶ ἀσθένεια καὶ θάνατος, διότι ὁ Θεὸς «ἐξαλείψει ἀπὸ τῶν δικαίων… πᾶν δάκρυον ἀπὸ τῶν ὀφθαλμῶν αὐτῶν, καὶ ὁ θάνατος οὐκ ἔσται ἔτι, οὔτε πένθος οὔτε κραυγή, οὔτε πόνος οὐκ ἔσται ἔτι». Στὴν κατάσταση τῆς αἰωνίου ζωῆς τὰ πάντα θὰ εἶναι καινά. Θὰ βασιλεύει ἡ δικαιοσύνη, ἡ ἀρετή, ἡ ὁμόνοια, ἡ εἰρήνη, ἡ ἀγάπη: «τὰ πάντα ἐν εἰρήνῃ καὶ εὐφροσύνῃ καὶ χαρὰ ἔσται. Πάντα εὔδια καὶ γαληνά, πάντα ἡμέρα καὶ λαμπρότης καὶ φῶς», γράφει ὁ Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος.Ἡ σημερινὴ περικοπὴ τοῦ Εὐαγγελίου ἀποτελεῖ τμῆμα τῆς μεγάλης ἀρχιερατικῆς προσευχῆς ποὺ ὁ Χριστὸς ἀπηύθυνε πρὸς τὸν Θεὸ Πατέρα λίγο πρὸ τοῦ Πάθους. Σὲ αὐτὴ μᾶς λέει τί εἶναι ἡ αἰώνιος ζωή: «Αὕτη δέ ἐστιν ἡ αἰώνιος ζωή, ἵνα γινώσκωσι σὲ τὸν μόνον ἀληθινὸν Θεὸν καὶ ὃν ἀπέστειλας Ἰησοῦν Χριστόν».
Δεδομένου ὅτι ἡ πίστη στὴν αἰώνιο ζωὴ εἶναι ἔμφυτη στὸν ἄνθρωπο, ὅλοι ἀνὰ τὴν οἰκουμένη πιστεύουν σὲ αὐτή.
Εἴτε πιστοὶ εἴτε ἄπιστοι ἔχουν τὴν ἀντίληψη μιᾶς μετὰ
θάνατο συνέχειας τῆς ζωῆς καὶ τῆς ὕπαρξης τοῦ ἀνθρώπου.
Σύμφωνα ὅμως μὲ τοὺς Πατέρες τῆς Ἐκκλησίας, ἡ αἰώνιος ζωὴ δὲν ἀφορᾶ σὲ μία ἁπλὴ παράταση τῆς ζωῆς, ἀλλὰ σὲ
κάτι πιὸ βαθὺ καὶ πιὸ οὐσιαστικό, δηλαδὴ στὴ μακαρία καὶ
ἀληθινὴ ζωὴ κοντὰ στὸν Θεό.
Ἀφορᾶ στὴ γνώση τοῦ ἰδίου τοῦ Θεοῦ, ὡς συμμετοχὴ στὴ ζωὴ καὶ τὴ δόξα του.
Ἡ αἰώνιος ζωὴ εἶναι ἡ ἀγαπητικὴ κοινωνία ἀνθρώπου καὶ Θεοῦ, εἶναι ἡ δωρεὰ τῆς δόξας τοῦ Θεοῦ καὶ ἡ ἀπόλαυσή της ἀπὸ τὸν ἄνθρωπο. Ἡ αἰώνιος ζωὴ δὲν εἶναι θεωρητικὲς πληροφορίες, ἀλλὰ προσωπικὴ γνώση καὶ ἐμπειρία τοῦ ἀνθρώπου.
Ὅταν ὁ Χριστὸς ἀποκάλυπτε τὴν πραγματικότητα τῆς αἰωνίου ζωῆς, ὅδευε πρὸς τὸ Πάθος καὶ πρὸς τὸν ἐξευτελισμὸ καὶ πρὸς τὸν πόνο καὶ τὸν θάνατο. Παρόλα αὐτὰ ὁμιλεῖ γιὰ χαρά, τὴν ὁποία ὁ ἴδιος πηγαίως ἔχει καὶ δύναται νὰ μεταδώσει καὶ στοὺς ἀληθινοὺς μαθητές του. Ἡ ἐν λόγῳ χαρὰ δὲν ἀφορᾶ στὴν ψεύτικη καὶ ἐπιφανειακὴ χαρὰ τοῦ κόσμου, ἡ ὁποία εἶναι πάντοτε συνυφασμένη μὲ τὸν πόνο. Ἡ χαρὰ τοῦ Θεοῦ περνᾶ μὲν ἀπὸ τὸν πόνο τοῦ Σταυροῦ, ὅμως ἐγκαθίσταται ἀδιατάρακτη πλέον στὴν ψυχὴ τοῦ κάθε γνήσιου μαθητῆ τοῦ Χριστοῦ.
Ἡ χαρὰ τοῦ Χριστοῦ εἶναι καρπὸς ἀγώνα καὶ δωρίζεται ἀπὸ τὸ Ἅγιο Πνεῦμα, ὡς ἐσωτερικὴ εἰρηνικὴ καὶ εὐφρόσυνη κατάσταση. Ὁ προαπαιτούμενος ἀγώνας χαρακτηρίζεται ἀπὸ τὴν πίστη στὸ πρόσωπο τοῦ Χριστοῦ καὶ κατ᾽ ἐπέκταση ἀπὸ τὴν ὑπακοὴ στὶς ἐντολές του, δηλαδὴ τὴν τήρηση τῆς συνείδησης, τὴν ἀγάπη πρὸς τὸν πλησίον καὶ τὴ φιλανθρωπία πρὸς τοὺς δυστυχοῦντας. Τότε ἀκριβῶς ὁ ἄνθρωπος γίνεται κατοικητήριο Θεοῦ. Γράφει χαρακτηριστικὰ ὁ ἅγιος Κοσμᾶς ὁ Αἰτωλός: «ὁ Θεὸς χρειάζεται στρῶμα διὰ νὰ καθήσῃ. Ποῖον δὲ εἶναι; Ἡ ἀγάπη. Ἂς ἔχωμεν λοιπὸν καὶ ἡμεῖς τὴν ἀγάπην εἰς τὸν Θεὸν καὶ εἰς τοὺς ἀδελφούς μας καὶ τότε ἔρχεται ὁ Θεός μας καὶ μᾶς χαροποιεῖ, καὶ μᾶς φυτεύει εἰς τὴν καρδίαν μας τὴν ζωὴν τὴν αἰώνιον, καὶ περνοῦμεν καὶ ἐδῶ καλὰ καὶ πηγαίνουμεν καὶ εἰς τὸν παράδεισον νὰ εὐφραινώμεθα πάντοτε».
Ἡ εὐφροσύνη γιὰ τὴν ὁποία ὁμιλεῖ ὁ Ἅγιος δὲν ἔχει καμία σχέση μὲ τὴν κοσμικὴ χαρά. Ὁ κόσμος οὐδεμία σταθερὴ χαρὰ προσφέρει, διότι ὅλες οἱ τέρψεις μεταβάλλονται τάχιστα σὲ λύπες καὶ στεναγμούς. Τὸ μόνο σταθερὸ στοιχεῖο αὐτῆς τῆς ζωῆς εἶναι ὁ Σωτήρας Χριστὸς καὶ ἡ ἐν Ἁγίῳ Πνεύματι παραμονή του στὸν κόσμο. Γι᾽ αὐτὸ καὶ ὁ Ἀπόστολος Παῦλος προτρέπει σὲ μία διαρκῆ χαρὰ «ἐν Κυρίῳ».
Οἱ Χριστιανοί, ζῶντες καθὼς ἁρμόζει στὴν κλήση τους, δὲν ἐπηρεάζονται ἀρνητικὰ ἀπὸ τὰ δυσάρεστα τοῦ κόσμου καὶ δὲν μάχονται νὰ βροῦν παρηγοριὰ στὰ ἐφήμερα τῆς καθημερινότητας, τοῦ πλούτου καὶ τῆς ἡδονῆς. Ἡ προσοχὴ καὶ ἡ ἐλπίδα τους βρίσκεται στὸν ἀγῶνα κοινωνίας καὶ μίμησης τοῦ Χριστοῦ. Ἔτσι χαίρονται καὶ ταυτόχρονα ἐλπίζουν στὴ συνέχεια τῆς ζωῆς τους στὴν αἰωνιότητα τῆς κοινωνίας μὲ τὸν Θεὸ καὶ τὴ δόξα του.
http://www.imtrimythountos.org.cy