῾῾Αυτός ο μακάριος και άγιος Πατέρας μας Τίτος
από νεαρή ηλικία αγάπησε τον Χριστό, πήγε σε Κοινόβιο και απομακρύνθηκε
από τον κόσμο και τους συγγενείς του. Εκεί τόσο πολύ επιδόθηκε στην
ταπείνωση και την υπακοή, ώστε να ξεπεράσει όχι μόνο την αδελφότητα,
αλλά και κάθε άνθρωπο. Έγινε δε και ποιμένας των λογικών προβάτων του
Χριστού κι είχε τόση πραότητα και αγάπη και συμπάθεια, όπως κανείς άλλος
μεταξύ των ανθρώπων. Διαφυλάχτηκε καθαρός στην ψυχή και στο σώμα από
νεαρή ηλικία σαν άγγελος Θεού. Γι᾽ αυτό και ο Κύριος τον χαρίτωσε με
εξαιρετική χάρη θαυματουργιών, οπότε και εκδήμησε προς Αυτόν, αφήνοντας
στους μαθητές και τους συνασκητές του τους ασκητικούς του αγώνες σαν
στήλη έμψυχη και εικόνα απαράγραπτη᾽᾽
Ο άγιος Θεοφάνης, ο υμνογράφος του οσίου Τίτου του θαυματουργού, θέλοντας να χαρακτηρίσει τη μεγάλη αγιότητα του οσίου, χρησιμοποιεί ως παράδειγμα αυτό που συμβαίνει με το άγιο μύρο: συντίθεται από δεκάδες αρωματικές ύλες και ουσίες, προκειμένου
να φτάσει στο ύψος του εξαισίου αρώματός του. Κατά τον ίδιο τρόπο και ο
όσιος Τίτος: ῾῾υπήρξε μύρο αγιάσματος, που συντέθηκε εντελώς από τα
αρώματα της ασκητικής του διαγωγής, για να είναι οσμή του Θεού μας᾽᾽
(῾῾Μύρον αγιάσματος, εκ των ασκητικών, όσιε, αρωμάτων όλως συνετέθης,
εις οσμήν του Θεού ημών᾽᾽) (ωδή γ´). Ευωδία Χριστού με άλλα λόγια ο
όσιος Τίτος, ο οποίος θεωρείται από τον άγιο Θεοφάνη ως μαθητής κι αυτός
του αποστόλου Παύλου από πλευράς πνευματικής, σαν τον παλαιό εκείνο
μαθητή και συνεργάτη του Παύλου, τον απόστολο Τίτο. ῾῾Νέον ως του Παύλου
σε φοιτητήν Τίτον ευφημούμεν᾽᾽ (ωδή α´). Κι ο υμνογράφος γίνεται πιο
συγκεκριμένος. Έγινε ευωδία Χριστού ο όσιος, διότι ῾῾συνέλεξε στην ψυχή
του τον θείο πλούτο της χάρης, δηλαδή την καθαρή προσευχή, την αγνότητα,
τη σεμνότητα, την προσεκτική αγρυπνία, με τα οποία γνωρίστηκε σαν
πραγματικός οίκος του Θεού ημών᾽᾽ (῾῾Συνέλεξας εν ψυχή τον θείον πλούτον
της χάριτος, την άμεμπτον προσευχήν, αγνείαν, σεμνότητα, αγρυπνίαν
σύντονον, δι᾽ων εγνωρίσθης οίκος όντως του Θεού ημών᾽᾽) (ωδή ς´). Ο άγιος Θεοφάνης, ο υμνογράφος του οσίου Τίτου του θαυματουργού, θέλοντας να χαρακτηρίσει τη μεγάλη αγιότητα του οσίου, χρησιμοποιεί ως παράδειγμα αυτό που συμβαίνει με το άγιο μύρο: συντίθεται από δεκάδες αρωματικές ύλες και ουσίες, προκειμένου
Η
ολοκληρωτική στροφή του οσίου προς την αγάπη του Χριστού τον κάνει να
γίνεται και τύπος της αληθινής πίστης. Στο πρόσωπό του ο άγιος
υμνογράφος βλέπει πράγματι το όριο της ορθόδοξης πίστης και το
παράδειγμα της εγκρατείας. ῾῾Όρον απαρέγκλιτον πίστεως και της εγκρατείας υποτύπωσιν έχοντες᾽᾽
(ωδή θ´). Και μάλιστα της ορθόδοξης πίστης που σχετίζεται με την αίρεση
την εποχή εκείνη της εικονομαχίας. Ο όσιος, παρ᾽ όλον τον πόλεμο κατά
των εικόνων, έμενε προσηλωμένος στην ομολογία της ορθόδοξης πίστης. Και
συνέχιζε, έστω και με κίνδυνο της ζωής του, να εικονίζει τον Χριστό ως
άνθρωπο και να τον περιγράφει. ῾῾Εν τη ομολογία τη της πίστεως, Πάτερ, έμεινας άτρεπτος· Χριστόν γαρ εικονίζων σαρκί και περιγράφων, προσεκύνεις᾽᾽
(ωδή ζ´). Η αλήθεια της ορθόδοξης πίστης του, την οποία απέκτησε ήδη
από τα μητρικά σπάργανα, φανερωνόταν και από εκείνο που αποτελεί το
σημαντικότερο κριτήριό της: τη στάση έναντι της Παναγίας. Διότι η στάση
μας έναντι αυτής κρίνει και την ποιότητα της πίστης μας έναντι και του
ίδιου του Κυρίου μας Ιησού Χριστού. Ο άγιος υμνογράφος επισημαίνει:
῾῾Καθώς σε διάλεξε το άγιο Πνεύμα, οδηγήθηκες στον Θεό από τα μητρικά
σου σπάργανα, κι έγινες μύστης και λάτρης της απείρανδρης Θεοτόκου᾽᾽ (῾῾Τη
θεία του Πνεύματος εκλογή, Θεώ προσηνέχθης εκ σπαργάνων των μητρικών,
και της απειράνδρου Θεοτόκου μύστης και λάτρις εχρημάτισας᾽᾽) (ωδή
α´). Δεν είναι τυχαίο λοιπόν που ο άγιος Θεοφάνης θεωρεί ότι η μνήμη του
οσίου Τίτου είναι ημέρα εόρτια για την Εκκλησία. Γιατί ο ίδιος ως
εστιάτορας στρώνει κοινό τραπέζι για τους πιστούς και μάλιστα τους
μοναχούς, προκειμένου να μετάσχουν στη βρώση της αιώνιας ζωής (῾῾Σήμερον ημέρα εόρτιος· συγκαλεί γαρ Τίτος Μοναζόντων τα ποίμνια, εις χορείαν και κοινήν εστίασιν και βρώσιν ακηράτου ζωής᾽᾽) (ωδή θ´).