Σελίδες

Σάββατο 8 Ιανουαρίου 2011

Στρατιώτες Χριστού


Αγία Τριάδα, Παλιό Χωριό Σαντορίνης
«Τις στρατεύεται ιδίοις οψωνίοις ποτέ;» (Α΄ Κορ. 9,7)
ΑΣ ΕΥΧΑΡΙΣΤΗΣΟΥΜΕ, αγαπητο μου, το Θε, που μας αξωσε να φθσουμε πλι στην Κυριακή αυτ. Μπορεί και να μη φθναμε, λγω των τσων αμαρτιών μας.
Η Εκκλησα, αδελφο μου, εκτός των άλλων, είναι και σχολείο, το σχολείο του Χριστού. Αυτό δεχνουν και τα δο αναγνσματα, οι περικοπές αποστλου και ευαγγελου, που διαβζονται από την Καινή Διαθκη κθε φορ.
Ο απστολος σμερα περιχει πολλά νοματα, παραδεγματα, εικνες. Απ᾿ όλα αυτά θα σάς παρουσισω μνο μα εικνα.
* * *
Ο απστολος Παύλος απαντά στους κατηγρους του. Μα είχε κατηγρους; θα πήτε. Και ποις μεγλος άνθρωπος δεν έχει κατηγρους; Ετσι και ο απστολος Παύλος. Τον συκοφαντούσαν και τον διβαλλαν, ότι δεν είναι απστολος. Απαντ λοιπόν εδώ και λει· Είμαι απστολος του Χριστού. Απδειξις το κρυγμ μου, απδειξις η εκκλησα της Κορνθου που ίδρυσα, απδειξις οι κποι και οι οδοιπορες μου. Αύτα πιστοποιούν, ότι είμαι απστολος.
Και τι θα πει απστολος; Απστολος είναι ο άνθρωπος που ξεχρισε ο Θεός μσα από μυριδες άλλους για να του αναθσει μια σοβαρή δουλει· και αυτς, πνω στην αποστολ του, θυσιζει όλο τον εαυτ του· όπως το λιβνι καγεται ολκληρο, δε᾿ μνει τποτα, έτσι και ο απστολος όλη τη ζω του την «καει» πνω στην αγπη του Χριστού. Θυσιζει και οικογνεια και παιδιά και γυναίκα και χρνο και χρήμα και αίμα· είναι έτοιμος να βρεθεί μσ᾿ στα μπουντρομια των φυλακών, να υποστεί τα πντα, και να μαρτυρσει ακμη.
Τι είναι ο απστολος; Ενας στρατιτης, στρατιτης Χριστού. Αυτό λει σμερα ο Παύλος στο αποστολικό ανγνωσμα (βλ. Α Κορ. 9,7· βλ. και Β Τιμ. 2,3). Κι όπως ο στρατιτης παρνει απ᾿ το στρατό το σιτηρσι του, το ποσό που χρειζεται για τροφή και ενδυμασα, κατα παρμοιο τρπο κ᾿ εγ, ως στρατιτης του Ιησού Χριστου, δικαιούμαι να παρνω το σιτηρσι μου από την Εκκλησα. Αλλ᾿ εγ, λει, και αυτό το μισθ μου δεν τον παρνω. Θυσιζω και το δικαωμ μου αυτ, για να μη δσω λαβή σε καννα να πει, ότι ζω από το ευαγγλιο.
* * *
Στρατιώτες, λοιπν, οι απστολοι· ο Παυλος, ο Πτρος και οι άλλοι. Αλλά υπό γενικωτραν έννοιαν στρατιώτες είμεθα όλοι. Κ᾿ εσείς, αγαπητο μου, είστε στρατιώτες· στρατιώτες της πστεως, του ευαγγελου, του Χριστού.
—Και από πτε γναμε στρατιώτες;
Στρατιτης θεωρείται ένας νος άμα παρουσιαστεί στο κντρο νεοσυλλκτων και τον ντσουν στο χακ. Αφνει τα πολιτικ του ρούχα, τα κνει ένα δεματκι και τα στλνουν στο σπτι στη μνα του. Στρατιτης γνεται από την ώρα που του φορούν τη στολ. Ετσι και ο κθε Χριστιανς. Εν ονματι Ιησού του Ναζωραου υπενθυμζω, ότι όλοι είμαστε στρατιώτες. Όλοι κποια μρα δσαμε παρν, βγλαμε τα ρούχα τα βρμικα και φορσαμε ένα ολλαμπρο ένδυμα. Πτε έγινε αυτ, πτε καταταγκαμε στο στρτευμα;
Την ώρα που ένας ευλαβής ιερες με το στοργικ του χρι μας βθιζε στα νερά της κολυμβθρας «Εις το όνομα του Πατρός και του Υιού και του αγου Πνεματος». Μας ρτησε ττε·
—«Αποτσσει τω σατανά;». —«Αποτσσομαι», είπαμε.
—«Συντσσει τω Χριστώ;». Και αποκριθκαμε· —«Συντσσομαι».
—«Συνετξω τω Χριστώ;», θα είσαι στο εξής οριστικώς με το Χριστ;
— «Συνεταξμην», υποσχεθκαμε (ακολουθ. βαπτ.).
Από την ώρα εκενη φοράς πλον τον φωτεινό χιτώνα, είσαι στρατιτης του Χριστού, και καλείσαι να πειθαρχείς σ᾿ αυτν. Δε᾿ μας έφερε ο Θεός στον κσμο αυτόν για να γλεντούμε και να κνουμε τα κφια μας· μας έφερε για ένα μεγλο σκοπ. Είμεθα στρατιώται Ιησού Χριστού, για να πολεμσουμε. Με ποιος να πολεμσουμε; ποιο είναι οι εχθρο μας;
• Πρώτος εχθρός του Χριστιανού είναι ο κσμος, οι άνθρωποι που δε᾿ σκπτονται και δε᾿ ρυθμζουν τη ζω τους με το Ευαγγλιο, αλλά ζούν κατά τις επιθυμες τους· εκείνοι που αγαπούν το ψεδος, την αδικα, την εκμετλλευση, την απιστα και αθεα. Αυτός είναι ο κσμος. Και σε ρωτώ· τι θση θα πρεις απναντ του; Εάν ρυθμζεις τη ζω σου με ό,τι λει ο κσμος, ττε δεν είσαι φλος του Χριστού. Ο Χριστιανός πει κντρα με τον κσμο, που ασφαλώς θα τον μισσει, θα τον καταδιξει. Αλλά το είπε ο Χριστς· «Εάν σας μισεί ο κσμος, να γνωρζετε ότι εμε πρώτον υμών μεμσηκεν» (Ιων. 15,18). Μισεί ο κσμος τους Χριστιανος τους πραγματικος. Μη φοβάστε όμως. Ο Χριστος λει· «Εν τω κσμω θλίψιν έξετε· αλλά θαρσείτε, εγ νενκηκα τον κσμον» (έ.α. 16,33).
Ο Χριστιανός όμως δεν έχει μνο ορατούς εχθρος με «αίμα και σρκα» (Εφ. 6,12)· έχει και αρατο εχθρ. Είναι ο σατανάς, ο διβολος. Μας πολεμεί μρα και νχτα. Μας πολεμεί με τα λεφτ, με τις ηδονές και διασκεδσεις, με φβητρα και θλγητρα, με ποικλους λογισμος και ιδως αισχρος. Μας πολεμεί ακμα με τη μαγεα, με τον πνευματισμ, με τις αιρσεις, με το μασονισμ, με μρια μηχανματα· γιατί είναι πολυμχανος. Και αμφιβλλω σμερα από τους χλιους Χριστιανος αν μνει ένας όρθιος. Γι᾿ αυτό η Εκκλησα φωνζει· «Στώμεν καλώς» (θ. Λειτ.), ας σταθούμε προσεκτικο. Στην εποχ μας μλιστα ο διβολος θα πολεμσει την Εκκλησα και με την άθεο επιστμη. Αλλ᾿ όχι, αδελφο μου. Δε᾿ θα νικσει η απιστα και αθεα, δε᾿ θα νικσει ο δρκων· θα νικσει το αρνον, ο Ιησούς Χριστός ο εσταυρωμνος (βλ. Απ. 12,3 κ.ε.· 5,6,12· 13,8).
Λοιπν, στρατιτης να είσαι· να πολεμάς εναντον του κσμου, εναντον του διαβλου και των οργνων του. Αλλ᾿ εκτός των εξωτερικών εχθρών υπρχει κ᾿ ένας άλλος εχθρός πολ κοντ μας. Δε᾿ φοβάμαι το διβολο άμα έχω το Χριστ, δε᾿ φοβάμαι τον κσμο ολκληρο. Ξρεις τι φοβάμαι; Τον εαυτ μου! Ο μεγαλτερος εχθρός είναι ο εαυτς μας, ο κακός δηλαδή εαυτς μας, που ο απστολος Παύλος τον ονομζει «ο παλαιός ημών άνθρωπος» (Ρωμ. 6,6). Είναι τα πθη μας, οι κακες μας, οι κακές επιθυμες μας πο, όπως λει ο άλλος απστολος, ο Πτρος, «στρατεονται κατά της ψυχής» (Α Πτρ. 2,11). Η επιθυμα εδρεει στην ψυχ. Δε᾿ φταει δηλαδή το σώμα· αυτό είναι όργανο. Η κακή επιθυμα της ψυχής, αυτός είναι ο κακός εαυτς μας που σπρχνει το σώμα στην αμαρτα. Ως στρατιώτες Χριστού ας πολεμσουμε λοιπόν και εναντον του κακού εαυτού μας αντρκια. Και οι αρχαίοι πργονο μας το έλεγαν· «Η πιό μεγλη νκη είναι να νικσεις τον εαυτ σου».
* * *
Αδελφο μου! Στον αγώνα αυτό μας καλεί σμερα ο απστολος. Και σε ττοιο αγώνα το πρώτο που απαιτείται είναι να είσαι άγρυπνος. Είδα στρατιώτες στα χρνια του πολμου να κεντούν το κορμ τους με βελνες και καρφι, για να μην αποκοιμηθούν. Γιατί λγο ν᾿ αποκοιμηθούν, μπανει ο εχθρς. Μτωναν το δρμα τους κι ακουγταν· «Φλακες, γρηγορείτε!». Ετσι κ᾿ εμείς. Αν είμεθα στρατιώτες του Χριστού, «γρηγορείτε», αδρφια μου! (Ματθ. 24,42· 25,13· 26,41· Μάρκ. 14,38· 13,35,37· Α Κορ. 16,13 κ.α.). Μπορεί να γνεις άγιος, ασκητς, θαυματουργς, και σε μιά στιγμη να πσεις στον άδη. Προσοχή λοιπν.
Το δετερο που έχουμε ανγκη είναι τα όπλα. Ο στρατιτης δε᾿ χωρζεται από τα όπλα. Εχουμε κ᾿εμείς όπλα. Ο Χριστιανός διαθτει ακαταμχητο οπλοστσιο. Ποι είναι τα όπλα του; Ρωτήστε τον απστολο Παύλο. Το πιό δυνατό όπλο είναι ο λγος του Θεού, η αλθεια του Χριστού· το Ευαγγλιο είναι το καννι, που συντρβει τα κστρα της αθεας και των αιρσεων. Δε᾿ θα νικσουν οι θεωρες του άλφα και του βήτα· θα νικσει η αλθεια του Χριστού. Ο Χριστός είναι ο ανκητος αρχιστρτηγς μας. Σημαα μας, που εβφη με το αίμα του, ο τμιος σταυρς. Και σλπιγξ, που μας καλεί στη μχη, το κρυγμα του ευαγγελου.
Αλλά θτω, αγαπητο μου, το ερτημα· Είμαστε στρατιώτες Χριστού;… Αν θλετε να δήτε αληθινος στρατιώτες του Χριστού, να διαβζετε τους βους των αγων. Αυτοί είναι αγωνιστα! Εμείς δυστυχώς δεν αγωνιζμεθα. Λιποτκται είμεθα. Εάν αγωνιζμεθα, αν μας πονούσε η πστι μας όπως μας πονει το σπτι μας τα παιδι μας το μαγαζ μας το αυτοκνητ μας, άλλη θα ήταν η ζω μας, ο τπος μας θα ευωδαζε, δε᾿ θα υπήρχε βλαστμια!…
Ολοι να καταλβουμε τον προορισμ μας· να γνουμε αγωνιστα, να πολεμσουμε για την πστι μας, για τη δξα του Θεού μας, για το ευαγγλιο· και ττε ο Κριος Ιησούς Χριστος θα είναι μαζ μας εις αιώνας αινων· αμν.
† επσκοπος Αυγουστίνος Καντιώτης
(ι. ναό Αγ. Τριδος Αμπελοκπων – Αθηνών 2-9-1962)